Zdzieranie starego asfaltu
Każda modernizacja nawierzchni generuje znaczne ilości odpadów asfaltowych, które muszą być prawidłowo zagospodarowane. Choć remonty dróg są nieodłącznym elementem rozwoju infrastruktury miejskiej i regionalnej, poprawiając bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy oraz estetykę przestrzeni publicznej, to już kwestia gospodarowania odpadami powstałymi na skutek robót drogowych mówi się znacznie mniej. Tymczasem zużyty asfalt wymaga specjalistycznej utylizacji, może być też ponownie przetworzony.
Wg klasyfikacji odpadów, asfalt rozumiany jest jako jeden z dwóch rodzajów mieszaniny bitumicznej. Jeden z nich, to smoła węglowa i inne produkty smołowe, co samo w sobie stanowi materiał niebezpieczny. Drugim rodzaj to mieszaniny bitumiczne inne niż te zawierające smołę węglową. Większość współcześnie występującego asfaltu, nie zawiera substancji niebezpiecznych, co umożliwia jego ponowne wykorzystanie, czyli recykling. Ogólnie rzecz biorąc asfalt jest dziś najczęściej mieszaniną kruszywa i lepiszcza, zazwyczaj pochodzenia ropopochodnego. Jest materiałem dość trwałym, ale po wielu latach eksploatacji, szczególnie jeśli mowa o intensywnie uczęszczanych trasach, po których codziennie poruszają się ciężkie samochody dostawcze i inne pojazdy o dużym nacisku na oś, może ulegać pęknięciom, odkształceniom i erozji. Zaś w trakcie remontów dróg, placów czy parkingów powstają duże ilości materiału wymagającego odpowiedniego zagospodarowania.
Zgodnie z ustawą o odpadach, każdy inwestor i wykonawca remontu dróg jest zobowiązany, pod groźbą odpowiedzialności karnej, przekazać odpady asfaltowe podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na transport i przetwarzanie. Zabronione jest porzucanie odpadów drogowych w miejscach do tego nieprzeznaczonych, w tym na terenie nielegalnych wysypisk. Zgodne z prawem miejsca utylizacji projektowane są tak, aby zapewnić izolację odpadów od otaczającego środowiska. Chodzi o to, by zanieczyszczenia nie dostały się np. do gleby i do wód gruntowych. Dlaczego w przypadku odpadów drogowych to takie ważne?
Transport asfaltu po remoncie wymaga starannego przygotowania. Najpierw odpady gromadzi się bezpośrednio na placu budowy – zazwyczaj w formie pokruszonego materiału po frezowaniu lub rozbiórce nawierzchni. W tym celu wykorzystuje się kontener na odpady, który podstawiają w wyznaczonym miejscu i czasie osoby realizująca wywóz gruzu. Jeśli chodzi o remonty dróg, najlepiej, aby w pojemniku znajdował się tylko asfalt, a ewentualne inne odpady, np. ziemia i kamienie, miało osobny kontener. Takie rozwiązanie sprzyjać będzie sprawniejszej segregacji i łatwiejszemu recyklingowi materiału, ponieważ czysty asfalt można szybciej przetworzyć i ponownie wykorzystać w produkcji nowych mieszanek drogowych. Ważne jest, by asfalt był odpowiednio zabezpieczony podczas transportu. W punkcie przetwarzania odpady są ważone i kierowane do dalszej obróbki.
Dzięki nowoczesnym technologiom możliwy jest odzysk znacznej części surowca z rozebranej nawierzchni. Recykling asfaltu dzieli się na dwa główne rodzaje:
Odzyskany asfalt często wraca na tę samą drogę, co pozwala ograniczyć koszty transportu i surowców.
Recykling asfaltu przynosi korzyści ekonomiczne i ekologiczne:
Dla inwestorów oznacza to niższe koszty materiałów i transportu oraz zgodność z przepisami o gospodarce odpadami.
Profesjonalna obsługa zapewnia spokój inwestora, oszczędność czasu i pewność, że prace drogowe są prowadzone bezpiecznie dla środowiska.
Aby recykling przebiegał sprawnie i zgodnie z przepisami:
Samodzielna organizacja transportu, załadunku i recyklingu asfaltu jest trudna, wymaga doświadczenia, a niekiedy i niemożliwa, ponieważ potrzebny jest specjalistyczny sprzęt i znajomość procedur. Z tego względu na rynku dostępne są nasze usługi Gruzownik, gwarantujące legalny odbiór, transport i przetworzenie asfaltu zgodnie z obowiązującymi regulacjami oraz z zapewnieniem niezbędnej floty.
Wywóz śmieci takich jak asfalt oraz recykling takich odpadów w przypadku renowacji i budowy dróg jest codziennością. Odpady z robót drogowych nie idą w całości na zmarnowanie. Zużyta nawierzchnia może być ponownie wykorzystana, zmniejszając koszty i negatywne oddziaływanie na środowisko. Zlecenie odbioru profesjonalistom oznacza legalność, bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.
Rozbiórka budynku zaliczana jest do prac budowlanych. A to oznacza, że aby ją przeprowadzić, niezbędne…
Co zrobić z tymi starymi, popękanymi, zużytymi oponami? Czy można je po prostu wystawić do…
Kody BDO to numery, za pomocą których klasyfikuje się odpady. Kody te składają się z…
Gruntowne porządkowanie otoczenia związane ze zmianami pór roku, czyli sprzątanie sezonowe, stało się cyklicznym elementem…
Tak jak w wielu sektorach gospodarki, tak i w budownictwie wdrażane są od lat rozwiązania,…
W teorii wszyscy znamy (a przynajmniej powinniśmy znać) zasady segregacji śmieci. Są proste: Mamy 5…