Poradnik

Pozwolenie na rozbiórkę budynku – kiedy trzeba je uzyskać i jak przebiega procedura?

Rozbiórka budynku zaliczana jest do prac budowlanych. A to oznacza, że aby ją przeprowadzić, niezbędne może okazać się uzyskanie odpowiedniego pozwolenia. Choć rozbiórka polega na usuwaniu z terenu danego obiektu, a nie jego wznoszeniu od podstaw jak przy budowie i przez to wydaje się prostszym przedsięwzięciem, w praktyce bywa równie skomplikowana i wymaga dopełnienia określonych formalności. W wielu przypadkach wystarczy jedynie zgłosić prace rozbiórkowe i – jeśli nie ma sprzeciwu urzędników – nic nie będzie stać na przeszkodzie do rozebrania obiektu. W innych przypadkach zaś nie obejdzie się bez uzyskania pozwolenia. Jak rozpoznać, kiedy jest ono konieczne i jak je zdobyć?

Wyburzanie budynku

Kiedy wystarczy tylko zgłoszenie rozbiórki?

Powszechne przekonanie jest takie, że im mniej formalności wymaga dane przedsięwzięcie, tym wydaje się ono łatwiejsze i szybsze do przeprowadzenia. Najbardziej zatem komfortową sytuacją dla inwestora jest ta, w której wystarczy jedynie poinformować urząd o planowanej rozbiórce, bez konieczności uzyskiwania pozwolenia. Zgodnie z prawem budowlanym zgłoszenie takie wystarczy w przypadku, gdy:

  • budynek jest nie wyższy niż na 8 metrów
  • jego odległość od granicy działki wynosi co najmniej połowę wysokości obiektu,
  • nie jest objęty ochroną konserwatorską,
  • nie znajduje się na terenie wpisanym do rejestru zabytków,
  • prace rozbiórkowe nie stanowią zagrożenia dla środowiska lub bezpieczeństwa ludzi.

Jeśli spełnione są powyższe warunki, najczęściej wystarczy zgłosić rozbiórkę w urzędzie i poczekać 21 dni. Jeżeli w tym czasie nie wpłynie sprzeciw, można rozpocząć prace. Mimo to zawsze warto sprawdzić aktualne przepisy. Regulacje prawne w tym zakresie mogą ulegać zmianom, a nieznajomość prawa nie chroni przed odpowiedzialnością.

Kiedy konieczne jest pozwolenie na rozbiórkę?

Demontaż obiektu (całkowity bądź częściowy) na podstawie prostego zgłoszenia nie zawsze jest możliwy. Pozwolenie jest wymagane w sytuacjach, gdy prace wiążą się z ryzykiem dla otoczenia lub dotyczą obiektów o szczególnym znaczeniu.

Pozwolenie jest obowiązkowe między innymi, gdy:

  • budynek ma wysokość przekraczającą 8 metrów,
  • obiekt znajduje się na terenie objętym ochroną konserwatorską lub wpisanym do rejestru zabytków,
  • rozbiórka mogłaby zagrozić sąsiednim budynkom (np. w zwartej zabudowie miejskiej),
  • konstrukcja lub przeznaczenie obiektu wymaga dodatkowych zabezpieczeń (np. obiekty przemysłowe, magazyny, hale produkcyjne),
  • istnieje ryzyko wpływu rozbiórki na środowisko.

Generalnie można przyjąć, że jeśli na wybudowanie danego obiektu było wymagane pozwolenie na budowę, to do rozebrania tego samego budynku również potrzebna będzie urzędowa zgoda.

A co w sytuacjach nagłych, gdy budynek grozi zawaleniem i stwarza niebezpieczeństwo? Wówczas możliwe jest przeprowadzenie rozbiórki w trybie pilnym. Trzeba jednak powiadomić o tym nadzór budowlany.

Jeżeli rozbiórka ma związek z planowaną budową nowego obiektu w tym samym miejscu, wówczas wystarczy jedno pozwolenie na budowę – obejmujące również rozbiórkę, zwykle nie trzeba składać odrębnych wniosków.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę – krok po kroku

Aby zdobyć pozwolenie, należy zacząć od złożenia wniosku wraz z niezbędną dokumentacją w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta (na prawach powiatu).

1. Przygotowanie dokumentów

Do wniosku należy dołączyć:

  • formularz o wydanie pozwolenia na rozbiórkę (zawierający dane inwestora, lokalizację i termin rozpoczęcia robót etc.),
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • szkic lub plan sytuacyjny obiektu,
  • opis zakresu prac i sposobu ich wykonania,
  • w razie potrzeby – projekt rozbiórki sporządzony przez osobę z uprawnieniami,
  • ewentualne opinie lub uzgodnienia innych organów (np. konserwatora zabytków).

2. Złożenie wniosku

Dokumenty można dostarczyć osobiście (w urzędach miasta, urzędach wojewódzkich, starostwach powiatowych) pocztą tradycyjną lub elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP.

3. Weryfikacja dokumentacji

Urząd sprawdza, czy dokumenty są właściwe i kompletne. Jeśli brakuje jakichś załączników, inwestor zostaje wezwany do ich uzupełnienia, a w razie wątpliwości, do ich wyjaśnienia.

4. Wydanie decyzji

Po pozytywnej weryfikacji organ wydaje decyzję administracyjną. Pozwolenie określa warunki, które należy spełnić podczas prowadzenia rozbiórki.

5. Rozpoczęcie prac

Po otrzymaniu pozwolenia można rozpocząć roboty. Warto pamiętać, że rozbiórka musi być prowadzona zgodnie z przepisami BHP, a kierownik prac powinien posiadać stosowne kwalifikacje. Trzeba też zadbać o pfofesjonalny wywóz śmieci budowlanych.

Koszty uzyskania pozwolenia

Samo złożenie wniosku wiąże się zwykle z niewielką opłatą skarbową – od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Brak opłaty ma swoje konsekwencje, to znaczy urząd najpierw wyznaczy czas na opłacenie należności. Jeśli opłata nie zostanie uiszczona, wniosek zostanie zwrócony bez żadnej decyzji, co uniemożliwi prace rozbiórkowe.

Nie znaczy to jednak, że opłaty skarbowe jedyne wydatki, jeśli staramy się o uzyskanie pozwolenia. Te mogą dotyczyć np. opracowania projektu rozbiórki i dokumentacji technicznej. Przygotowanie tego typu dokumentów może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od skali inwestycji.

Co zrobić z odpadami po rozbiórce?

Podczas rozbiórki zawsze powstają odpady. Demontaż małego obiektu, np. altanki działkowej, generuje zwykle odpady metalowe, drewniane, z tworzyw sztucznych, ceramiki, odpady betonowe. Rozbiórce większego obiektu, np. starego domu jednorodzinnego czy kamienicy, zawsze towarzyszą ogromne sterty gruzu po demontażu ścian, sufitów, schodów itp. I w jednym, i drugim przypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zamówienie kontenera na gruz, do którego można załadować wszystkie pozostałości po rozbiórce. Wygoda to jedno, ale kontener na gruz jest niezbędny też z tego powodu, iż nielegalne składowanie gruzu, czyli np. na gołej ziemi, jest surowo karane. Jeśli na miejscu prac ma panować dobra organizacja, porządek oraz zgodne z prawem gospodarowanie odpadami, kontener na odpady jest obowiązkowy.

Wywóz gruzu i odpadów po rozbiórce z Gruzownikiem

Postaw na kompleksowe wsparcie przy utylizacji odpadów po rozbiórkach, od podstawienia kontenera, aż po legalny wywóz i utylizację odpadów.

Dlaczego warto skorzystać właśnie z nami? Korzyści to:

  1. szybki wynajem kontenerów w różnych rozmiarach,
  2. terminowe podstawienie pod wskazany adres,
  3. gwarantowany odbiór odpadów po zapełnieniu kontenerów,
  4. zgodny z prawem wywóz gruzu, śmieci budowlanych i innych pozostałości,
  5. minimum formalności i wygoda dla klienta.

Kontener można zamówić na cały okres rozbiórki, co pozwala na bieżąco usuwać odpady i utrzymać porządek na placu. Po zakończeniu prac teren jest czysty, uporządkowany i gotowy pod kolejne inwestycje.

Prace przy rozbiórce budynku

Pozwolenie na rozbiórkę budynku jest wymagane w przypadku obiektów o określonych gabarytach, zabytkowych lub stwarzających zagrożenie dla otoczenia. Procedura uzyskania pozwolenia wymaga złożenia odpowiedniej dokumentacji w urzędzie.

Po zakończeniu rozbiórki warto pamiętać o odpowiednim zagospodarowaniu odpadów. Z Gruzownikiem wynajem kontenera i wywóz gruzu jest legalnym i szybkim sposobem na zakończenie inwestycji bez stresu i dodatkowych formalności.

Recent Posts

Czy opony to odpady wielkogabarytowe? Praktyczny poradnik dla kierowców

Co zrobić z tymi starymi, popękanymi, zużytymi oponami? Czy można je po prostu wystawić do…

3 tygodnie ago

Jak prawidłowo klasyfikować odpady budowlane – praktyczny przewodnik po kodach BDO

Kody BDO to numery, za pomocą których klasyfikuje się odpady. Kody te składają się z…

1 miesiąc ago

Sezonowe porządki bez bałaganu – jak skutecznie gospodarować odpadami przez cały rok?

Gruntowne porządkowanie otoczenia związane ze zmianami pór roku, czyli sprzątanie sezonowe, stało się cyklicznym elementem…

2 miesiące ago

Gospodarka cyrkularna w budownictwie – jak zmniejszyć ilość odpadów od samego projektu?

Tak jak w wielu sektorach gospodarki, tak i w budownictwie wdrażane są od lat rozwiązania,…

2 miesiące ago

Co zrobić z tłustymi opakowaniami? Poradnik dla Poznaniaków

W teorii wszyscy znamy (a przynajmniej powinniśmy znać) zasady segregacji śmieci. Są proste: Mamy 5…

3 miesiące ago

Pytasz: Gdzie Wyrzucić? Odpowiadamy!

Zadajesz sobie czasem pytanie, gdzie wyrzucić dany odpad? Jeśli chcesz postępować zgodnie z prawem i…

3 miesiące ago