Wywóz i recykling asfaltu – co warto wiedzieć o remontach dróg?

Każda modernizacja nawierzchni generuje znaczne ilości odpadów asfaltowych, które muszą być prawidłowo zagospodarowane. Choć remonty dróg są nieodłącznym elementem rozwoju infrastruktury miejskiej i regionalnej, poprawiając bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy oraz estetykę przestrzeni publicznej, to już kwestia gospodarowania odpadami powstałymi na skutek robót drogowych mówi się znacznie mniej. Tymczasem zużyty asfalt wymaga specjalistycznej utylizacji, może być też ponownie przetworzony.

Robotnicy zdzierają stary asfalt

Robotnicy zdzierają stary asfalt

Czym są odpady asfaltowe?

Wg klasyfikacji odpadów, asfalt rozumiany jest jako jeden z dwóch rodzajów mieszaniny bitumicznej. Jeden z nich, to smoła węglowa i inne produkty smołowe, co samo w sobie stanowi materiał niebezpieczny. Drugim rodzaj to mieszaniny bitumiczne inne niż te zawierające smołę węglową. Większość współcześnie występującego asfaltu, nie zawiera substancji niebezpiecznych, co umożliwia jego ponowne wykorzystanie, czyli recykling. Ogólnie rzecz biorąc asfalt jest dziś najczęściej mieszaniną kruszywa i lepiszcza, zazwyczaj pochodzenia ropopochodnego. Jest materiałem dość trwałym, ale po wielu latach eksploatacji, szczególnie jeśli mowa o intensywnie uczęszczanych trasach, po których codziennie poruszają się ciężkie samochody dostawcze i inne pojazdy o dużym nacisku na oś, może ulegać pęknięciom, odkształceniom i erozji. Zaś w trakcie remontów dróg, placów czy parkingów powstają duże ilości materiału wymagającego odpowiedniego zagospodarowania.

Bezpieczeństwo utylizacji asfaltu

Zgodnie z ustawą o odpadach, każdy inwestor i wykonawca remontu dróg jest zobowiązany, pod groźbą odpowiedzialności karnej, przekazać odpady asfaltowe podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na transport i przetwarzanie. Zabronione jest porzucanie odpadów drogowych w miejscach do tego nieprzeznaczonych, w tym na terenie nielegalnych wysypisk. Zgodne z prawem miejsca utylizacji projektowane są tak, aby zapewnić izolację odpadów od otaczającego środowiska. Chodzi o to, by zanieczyszczenia nie dostały się np. do gleby i do wód gruntowych. Dlaczego w przypadku odpadów drogowych to takie ważne?

  1. Podstawą większości nawierzchni drogowych jest bitum, czyli produkt destylacji ropy naftowej. Z czasem starzeje się, pęka i traci swoje właściwości, a przy tym uwalnia węglowodory ropopochodne. To związki, które mogą przenikać do gleby i zaburzać naturalne procesy biologiczne.
  2. Podczas użytkowania drogi powstają także wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) – niewidzialne gołym okiem, ale bardzo problematyczne składniki asfaltu i spalin. Część z nich, jak benzo(a)piren, jest uznawana za rakotwórczą. Gdy zużyta nawierzchnia trafi do gruntu, te związki mogą powoli przenikać do wody.
  3. Każdy samochód zostawia po sobie mikroskopijne ślady: ścierające się opony, klocki hamulcowe czy elementy karoserii. Wraz z nimi do nawierzchni dostają się metale ciężkie, takie jak ołów, kadm, miedź czy cynk. Związki te nie ulegają rozkładowi, raz wprowadzone do gleby pozostają tam bardzo długo i mogą szkodzić roślinom oraz organizmom wodnym.
  4. Nawierzchnia drogowa z czasem zbiera także cząstki mikroplastiku i starte fragmenty gumy z opon. Kiedy taka zużyta warstwa zostanie rozdrobniona i użyta nieodpowiednio, te drobne cząsteczki mogą przedostać się do ekosystemów, gdzie trudno je wychwycić i usunąć.
  5. Nowoczesne nawierzchnie zawierają często dodatki poprawiające elastyczność czy trwałość, takie jak polimery i plastyfikatory. Kiedy asfalt się degraduje, związki te mogą powoli uwalniać się do otoczenia. Nie wszystkie są dobrze przebadane pod kątem długoterminowego wpływu na środowisko.

Proces wywozu asfaltu

Transport asfaltu po remoncie wymaga starannego przygotowania. Najpierw odpady gromadzi się bezpośrednio na placu budowy – zazwyczaj w formie pokruszonego materiału po frezowaniu lub rozbiórce nawierzchni. W tym celu wykorzystuje się kontener na odpady, który podstawiają w wyznaczonym miejscu i czasie osoby realizująca wywóz gruzu. Jeśli chodzi o remonty dróg, najlepiej, aby w pojemniku znajdował się tylko asfalt, a ewentualne inne odpady, np. ziemia i kamienie, miało osobny kontener. Takie rozwiązanie sprzyjać będzie sprawniejszej segregacji i łatwiejszemu recyklingowi materiału, ponieważ czysty asfalt można szybciej przetworzyć i ponownie wykorzystać w produkcji nowych mieszanek drogowych. Ważne jest, by asfalt był odpowiednio zabezpieczony podczas transportu. W punkcie przetwarzania odpady są ważone i kierowane do dalszej obróbki.

Recykling asfaltu – technologie i zastosowania

Dzięki nowoczesnym technologiom możliwy jest odzysk znacznej części surowca z rozebranej nawierzchni. Recykling asfaltu dzieli się na dwa główne rodzaje:

  • Tzw. zimny recykling – polega na rozdrobnieniu zużytego asfaltu i wymieszaniu go z nowym lepiszczem oraz dodatkami poprawiającymi przyczepność i elastyczność. Powstała mieszanka nie wymaga podgrzewania, proces jest mniej energochłonny i bardziej przyjazny dla środowiska. Tak przygotowany materiał najczęściej wykorzystuje się w budowie warstw podbudowy drogi, stabilizacji gruntu czy jako wypełniacz przy naprawach lokalnych odcinków jezdni. Stary asfalt nie trafia na wysypisko, lecz wraca do obiegu, tworząc solidną i trwałą strukturę drogi, która w codziennym użytkowaniu radzi sobie z obciążeniami ruchu.
  • Tzw. gorący recykling – jest bardziej zaawansowaną metodą. W tym procesie specjalistyczne maszyny podgrzewają zużyty asfalt do wysokiej temperatury, co pozwala przywrócić mu pierwotne właściwości fizyczne i elastyczność. Następnie materiał miesza się z nowym lepiszczem i dodatkami, tworząc nawierzchnię o parametrach bardzo zbliżonych do oryginalnej. Tak uzyskana mieszanka może być bezpośrednio użyta do budowy warstw ścieralnych dróg, chodników czy parkingów, co oznacza, że zużyty asfalt staje się praktycznie tak samo wartościowy jak nowy. Recykling na gorąco jest szczególnie korzystny przy większych inwestycjach drogowych, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość nawierzchni i jej odporność na intensywny ruch pojazdów, w tym ciężkich samochodów dostawczych i tirów.

Odzyskany asfalt często wraca na tę samą drogę, co pozwala ograniczyć koszty transportu i surowców.

Zalety ponownego wykorzystania asfaltu

Recykling asfaltu przynosi korzyści ekonomiczne i ekologiczne:

  1. zmniejsza zużycie naturalnych kruszyw (piasek, żwir),
  2. obniża zużycie energii potrzebnej do produkcji nowego lepiszcza,
  3. redukuje emisję CO₂ i innych zanieczyszczeń powstających przy wydobyciu surowców.

Dla inwestorów oznacza to niższe koszty materiałów i transportu oraz zgodność z przepisami o gospodarce odpadami.

Dlaczego warto korzystać z profesjonalnych usług wywozu asfaltu?

Profesjonalna obsługa zapewnia spokój inwestora, oszczędność czasu i pewność, że prace drogowe są prowadzone bezpiecznie dla środowiska.

Aby recykling przebiegał sprawnie i zgodnie z przepisami:

  • Warto korzystać z ogromnego ułatwienia, jakim jest kontener na gruz z asfaltu i oddzielić asfalt od innych odpadów budowlanych
  • Należy korzystać tylko z usług podmiotów posiadających zezwolenia na transport i przetwarzanie
  • Trzeba również zgłosić odbiór i przekaż materiał do recyklingu, uzyskując potwierdzenie legalnego przekazania.

Samodzielna organizacja transportu, załadunku i recyklingu asfaltu jest trudna, wymaga doświadczenia, a niekiedy i niemożliwa, ponieważ potrzebny jest specjalistyczny sprzęt i znajomość procedur. Z tego względu na rynku dostępne są nasze usługi Gruzownik, gwarantujące legalny odbiór, transport i przetworzenie asfaltu zgodnie z obowiązującymi regulacjami oraz z zapewnieniem niezbędnej floty.

Prace drogowe z asfaltem

Prace drogowe z asfaltem

Wywóz śmieci takich jak asfalt oraz recykling takich odpadów w przypadku renowacji i budowy dróg jest codziennością. Odpady z robót drogowych nie idą w całości na zmarnowanie. Zużyta nawierzchnia może być ponownie wykorzystana, zmniejszając koszty i negatywne oddziaływanie na środowisko. Zlecenie odbioru profesjonalistom oznacza legalność, bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.